علمی فناوری 15:53 - 24 دی 1400
گروهی از محققان به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها، روشی که در سال ۲۰۱۷ برای کشتن سلول‌های آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی(HIV) طراحی شده بود را بهبود بخشیدند. این پیشرفت می‌تواند دانشمندان را یک گام به کاهش میزان ویروس یا از بین بردن آن به طور کلی در بدن فرد مبتلا به ایدز نزدیک‌تر کند.

استراتژی "بزن و بکش" جدیدترین روش برای رهایی کامل از اچ‌آی‌وی

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، دکتر "جوسلین کیم"(Jocelyn Kim)، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: این استراتژی که در مجله‌ی "Nature Communications" به صورت پیش‌چاپ منتشر شده است از سلول‌هایی استفاده می‌کند که به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی برای نابود کردن سلول‌های عفونی پنهان شده در بدن تولید می‌شوند.

او که نویسنده ارشد این مقاله است افزود: این یافته‌ها نشان دهنده‌ی اثبات مفهومی یک استراتژی درمانی برای از بین بردن ویروس اچ‌آی‌وی به طور بالقوه در بدن است. موضوعی که برای سالها غیرممکن بوده است. این مطالعه الگویی جدید برای درمان بالقوه اچ‌آی‌وی در آینده فراهم می‌کند.

براساس گزارش برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز(UNAIDS)، در حال حاضر ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان دچار بیماری ایدز هستند و تخمین زده می‌شود ۳۶ میلیون نفر از زمان انتشار این ویروس تاکنون جان خود را در اثر بیماری‌های مرتبط با اچ‌آی‌وی از دست داده باشند.

افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی از داروهای "ضد رتروویروس" استفاده می‌کنند تا بیماری را کنترل کنند اما این ویروس می‌تواند درون سلول‌هایی موسوم به CD۴+ T در حالت نهفته قرار بگیرد و از دارو فرار کند. زمانی که فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی دارو را متوقف می‌کند ویروس از حالت نهفتگی خارج شده و تکثیر می‌شود و با ضعیف‌ کردن سیستم ایمنی احتمال ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. عفونت فرصت‌طلب(opportunistic infection) عفونت ناشی از ارگانیسم‌هایی است که معمولاً باعث بیماری نمی‌شود، مگر در شرایطی که دستگاه ایمنی بدن آسیب دیده باشد. میکروب‌هایی که باعث ایجاد عفونت‌های فرصت‌طلب می‌شوند به‌ طور طبیعی در محیط اطراف انسانها وجود دارند اما نمی‌توانند به افرادی که دستگاه ایمنی سالمی دارند آسیبی برسانند و فقط در کسانی که دستگاه ایمنی آنها ضعیف شده‌ است، ایجاد بیماری می‌کند. این موارد باعث بیماری و حتی مرگ افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌شود.

مطالعه دانشگاه کالیفرنیا تحقیقات بر یک استراتژی موسوم به "بزن و بکش"(kick and kill) را ادامه می‌دهد که اولین بار توسط دانشمندانی مشابه در سال ۲۰۱۷ توصیف شد.

این رویکرد باعث می‌شود که ویروس نهفته در سلول خود را نمایان کند و در نتیجه بتوان آن‌ را مورد هدف قرار داد و کشت. در مطالعات قبلی دانشمندان داروهای ضد رتروویروس را به موش‌های مبتلا به اچ‌آی‌وی تزریق کرده بودند. سیستم ایمنی این موش‌ها برای آنکه شبیه به سیستم‌ ایمنی انسان باشد، مورد دستکاری قرار گرفته و تغییر کرده بود.

آن‌ها سپس ترکیبی به نام SUW۱۳۳ که در دانشگاه استنفورد ساخته شده بود را برای فعال‌سازی ویروس‌های خفته استفاده کردند. بالغ بر ۲۵ درصد سلول‌های خاموش که شروع به بیان اچ‌آی‌وی کردند طی ۲۴ ساعت از بین رفتند.

اما راه موثرتری برای از بین بردن این سلولها مورد نیاز بود.

در این مطالعه جدید، محققان علاوه بر تزریق داروهای ضد رتروویروس به موش‌ها، ترکیب SUW۱۳۳ را به آنها دادند تا ویروس را از حالت نهفتگی خارج کنند. آنها سپس سلول‌های طبیعی قاتل ویروس را به خون موشها تزریق کردند تا سلول‌های آلوده را از بین ببرد. استفاده از SUW۱۳۳ و سلول‌های ایمنی طبیعی قاتل باعث از بین رفتن اچ‌آی‌وی به طور کامل در ۴۰ درصد موش‌ها شد.

محققان همچنین طحال موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند زیرا این عضو دارای سلول‌های ایمنی بوده و مکان خوبی برای جستجوی سلول‌های نهفته آلوده به اچ‌آی‌وی است. ویروسی در این عضو یافت نشد که نشان می‌دهد سلول‌های حاوی اچ‌آی‌وی از بین رفته‌اند.

"کیم" می‌گوید که هدف بعدی محققان از بین‌ بردن ویروس اچ‌آی‌وی در همه‌ی موش‌ها است. او افزود: ما همچنین این تحقیق را به سمت مطالعات پیش بالینی در پستانداران با هدف نهایی آزمایش همین رویکرد بر انسان‌ها پیش می‌بریم.  

انتهای پیام


11409345
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است