استانی 06:57 - 25 خرداد 1400
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی:
ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی گفت: بنا نیست افرادی که به پای صندوق رای می‌آیند تمام امور کشور را قبول داشته باشند. بسیاری از اوقات آمدن به پای صندوق رای به منظور اصلاح فرآیند و روند موجود در کشور است.

نگاه به انتخابات باید همواره مثبت و اصلاح گرایانه باشد

هادی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش دانشگاه و دانشگاهیان در ایجاد مسئولیت پذیری اجتماعی در عرصه انتخابات، اظهار کرد: شرکت در انتخابات جزو امور مسلم و بدیهی در جوامع و ملل پیشرفته است. 

وی افزود: یکی از ویژگی‌های جوامع پیشرفته حضور و ایفای نقش مستقیم مردم از طریق نهادهای دموکراتیک در سرنوشت کشور است. انسان‌ها می‌توانند به سه طریق کنش‌های سیاسی داشته باشند و به نوعی در انتخابات موضع بگیرند. در مرحله نخست اینکه دخالتی در امور نکند. این گروه به زعم خود معتقدند کسی که نسبت به سیاست بی‌تفاوت است می‌تواند آینده بهتری برای خود رقم بزند. درحالی است که در انتخابات شرکت نکردن نیز نوعی کار سیاسی است.

عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: رابطه انسان با سیاست دو طرفه است. اگر ما نسبت به آن بی‌تفاوت شویم دلیل بر بی‌تفاوتی آن نسبت به ما نیست. تاریخ و زمان و سیاست متوقف نمی‌شود و این ما هستیم که عقب مانده‌ایم و نتوانسته‌ایم تاثیرگذار باشیم. 

وکیلی تشریح کرد: حالت دوم این است که مردم هر از گاهی بنا به ضرورت و در موقعیت‌های حاد وارد میدان‌های سیاسی می‌شدند. جوامعی که از این نوع سیاست استفاده می‌کنند معمولا دچار فاصله میان سیاست گذاران و تصمیم گیران و مردم می‌شوند. در چند قرن اخیر اصولا تلاش برای اینکه ساختارهای سیاسی جدید شکل بگیرد، به این دلیل بود که مردم بتوانند به روش بهتری در امور حضور داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: انتخابات گزینه سومی است که در کشورهای متمدن و پیشرفته انتخاب شد. در انتخابات ما به تمام افراد و اقشار جامعه اجازه می‌‍دهیم تا هر کدام نقش خود را ایفا کنند. به انتخابات باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد. هرکس یک فرصت دارد که می‌تواند از آن استفاده کند. همواره توصیه می‌شود از این فرصت استفاده شود. استفاده از این فرصت به این معنی است که هرکس برای اصلاح روند موجود و برای تعیین سرنوشت برای کشور ایفای نقش کند.

عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: بنا نیست افرادی که به پای صندوق رای می‌آیند تمام امور کشور را قبول داشته باشند. بسیاری از اوقات آمدن به پای صندوق رای به منظور اصلاح فرآیند و روند موجود در کشور است. نگاه ما در انتخابات باید همواره مثبت و اصلاح گرایانه باشد. 

وکیلی گفت: دانشگاهیان یکی از گروه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که در این مسیر مرجع است. دانشگاهیان می‌توانند به جامعه یادآوری کنند تا از ایفای نقش خود غفلت نکنند. در صورتی که در ایفای نقش غفلت کنیم ممکن است دیگران موفق شده و گفتمانی رای بیآورد که آن را نپسندید. ما از نظر اجتماعی مسئول هستیم و بایستی نقش خود را ایفا کنیم.

انتهای پیام


11105568
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است