استانی 15:18 - 05 آذر 1401

رونمایی از ماشین کشت حوضچه‌ای در همدان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جهانگیری شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اراضی شیب دار ایده آل است کشت عمود بر شیب انجام شود که رواناب و فرسایش آبی خاک کاهش یابد و رطوبت در مزرعه بیشتر ذخیره شود.

وی در ادامه به چالش‌های این حوزه اشاره کرد و افزود: برخی از اراضی دارای عرض کم و طول زیاد هستند که انجام عملیات عمود بر شیب در این اراضی مانور ماشین آلات بسیار سخت و زمان بر است همچنین تردد ماشین‌های کشاورزی در مزرعه افزایش یافته که باعث تخریب خاک می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه برخی از مزارع دارای شیب در جهت‌های مختلف هستند و نمی‌توان عمود بر شیب کار را شروع و به پایان رساند، افزود: در ایران ماشین‌های مناسب کار در اراضی شیب دار بسیار کم است و کار با ماشین‌های موجود بسیار مشکل و کنترل آنها در جهت عمود بر شیب سخت است و در همین راستا ماشین کشت حوضچه‌ای به همت بخش خصوصی در استان ساخته و رونمایی شد.

وی تصریح کرد: با استفاده از این ماشین کشت در اراضی شیب دار انجام می‌شود اما در هر شیار پشته هایی به ارتفاع ۷ سانتی متر در فواصل یک متری ایجاد می‌شود در این حالت تمام سطح مزرعه با حوضچه‌هایی با عرض ۱۰ سانتی متر و ارتفاع ۷ سانتی متر و طول یک متر پوشیده می‌شود که رواناب ناشی از بارندگی را به تله می‌اندازد و آب فرصت کافی برای نفوذ در دل خاک را دارد و رطوبت در سطح مزرعه به صورت یک نواخت توزیع می‌شود و راحت تر در دسترس گیاه قرار می‌گیرد و در نهایت بهره وری در اراضی شیب دار افزایش یافته و ریسک تولید کاهش خواهد یافت.

رئیس اداره مکانیزه و فناوری‌های کشاورزی استان همدان در پایان گفت: به تعداد ۳۰۵۲۸ دستگاه تراکتور وتعداد ۱۱۱۲۴۹ دستگاه انواع ادوات کشاورزی در ناوگان ماشین‌های کشاورزی استان فعال است.


11748510
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است