وبگردی 10:10 - 17 شهریور 1403
یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به نقش سامانه خودنویس بر کار مشاوران املاک، گفت: مشاوران املاک هنوز به کار خود ادامه می‌دهند و سامانه خودنویس تأثیری بر وضع معیشت و وضعیت کاری آنها نداشته است.

از کاهش هزینه تمدید قرارداد تا امکان پیگیری سریع تخلفات

سامانه خودنویس سوم خرداد ۱۴۰۲ برای قرارداد‌های اجاره رونمایی شد و مستاجران و موجران می‌توانستند نسبت به ثبت قرارداد و دریافت رایگان کد رهگیری اقدام کنند.

با رفع اشکالات این سامانه در نهایت، از بهمن ۱۴۰۲ دسترسی مشاوران املاک به سامانه قدیمی قطع شد و همگی به سامانه جدید متصل شدند و مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۳ همه قرارداد‌های اجاره روی سامانه خودنویس ثبت شود.

در همین رابطه مهدی ساسانی، مدیر سامانه خودنویس با اشاره به هدف راه اندازی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور (خودنویس)، گفته است که این سامانه براساس تکلیف قانونی توسط وزارت راه و شهرسازی فعالیت خود را آغاز کرد و هدف از توسعه سامانه خودنویس این است که در کنار مشاوران املاک اگر مردم به هر دلیلی تمایلی به مراجعه به آنها برای ثبت املاک خود نداشتند، بتوانند یک قرارداد رسمی ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

به گفته سامانی تا پیش از راه‌اندازی این سامانه مردم ناچار بودند به مشاوران املاک مراجعه کنند یا پشت قرارداد قبلی، قرارداد جدید را بنویسند درحالی که حالت رسمی نداشت که با این سامانه مشکل مردم حل شد.

مدیر سامانه خودنویس تاکید کرد که مردم همچنان برای پیدا کردن ملک می‌توانند به مشاوران املاک مراجعه کنند و بابت خدماتی که به آنها ارائه می‌شود، وجهی را پرداخت می‌کنند.

سامانی می‌گوید که سامانه خودنویس باعث حذف مشاوران املاک نشده بلکه حق‌الزحمه مشاورانی که کار هم‌رسانی انجام می‌دهند، پرداخت می‌شود.

ثبت قرارداد در سامانه خونویس به نفع مردم است

در همین زمینه داود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به تاثیر سامانه خودنویس بر کسب و کار مشاوران املاک گفت: با توجه به اینکه مردم می‌توانند قرارداد‌های اجاره خود را به‌طور رایگان در این سامانه ثبت کنند راه‌اندازی سامانه برای مردم به‌صرفه و جذاب است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: در خیلی از موارد افراد برای ثبت قرارداد خود در سامانه خودنویس نیز به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند چراکه کار نوشتن قرارداد و ایجاد ارتباط بین مالک و مستاجر تخصصی است و نیاز به مشاوران املاک در این زمینه حس می‌شود.

سامانه خودنویس تا جایگزین مشاوران املاک شدن خیلی فاصله دارد

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به نقش سامانه خودنویس بر کار مشاوران املاک، گفت: مشاوران املاک هنوز به کار خود ادامه می‌دهند و سامانه خودنویس تأثیری بر وضع معیشت و وضعیت کاری آنها نداشته است.

وی با بیان اینکه سامانه خودنویس تا جایگزین مشاوران املاک شدن خیلی فاصله دارد، اظهار کرد: هنوز مردم برای یافتن مسکن مناسب و بستن قرارداد به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، اما اگر پیشخوان‌هایی باشد که سوال‌های مردم را پاسخ دهد می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

سرحدی بااشاره به تعیین سقف اجاره‌بها و تاثیر سامانه خودنویس برای رعایت آن، گفت: مالکی که بخواهد ملک خود را اجاره دهد با توجه به تورمی که وجود دارد سعی می‌کند قیمتی مشخص کند که به راحتی ملک خود را اجاره دهد، چون درآمد آن شخص از اجاره ملک است حال با سامانه خودنویس علاوه بر رعایت سقف اجاره‌بها هزینه مستاجر و موجر برای تمدید قرارداد کم می‌شود.

وی افزود: باتوجه به ثبت رقم افزایش اجاره‌بها در سامانه خودنویس امکان درج رقم‌های بالاتر به حداقل می‌رسد و درصورت عدم رعایت سقف اجاره‌بها، امکان پیگیری تخلف وجود دارد.

به گفته این کارشناس مسکن اگر قرارداد‌ها در سامانه خودنویس درج نشود امکان پیگیری آنها در صورت تخلف سخت می‌شود و موجران در آینده دچار مشکل می‌شوند.

منبع: میزان


12090215
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهریور که به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود، یاد ماه مهر جان می‌گیرد و لابه‌لای خنکای آستانه پاییز، صدای پیرمردی می‌پیچد که دست‌هایش سرشار از شعر و کلمه و غزل بود. شهریور همیشه یاد و خاطره شهریار ملک سخن را در دل دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» طوفان الاقصی نقطه ورود رسمی یمن به محور مقاومت بود. عضو جدید محور، قریب به یکسال است که همزمان با رژیم صهیونیستی و ارتش‌های متحد آن در منطقه درگیر شده است و آخرین اقدام یمن عملیات ۲۵ شهریور بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که بسیاری از نوجوانان نداشتن تلفن همراه را از نشانه‌های عدم رفاه می‌دانند، اما مرفه‌ترین کودکان و نوجوانان جهان حق داشتن تلفن همراه شخصی را ندارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حاشیه و حاشیه سازی، همزاد دونالد ترامپ است و گویی وی بدون جنجال سازی و هیاهو، بقای سیاسی-اجتماعی خود را از دست می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله با فرا رسیدن اول مهرماه، همراه با کودکان، خانواده‌ها هم دچار هیجان می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خودمراقبتی یکی از ارکان مهم سبک زندگی در اسلام است. اسلام، به عنوان جامع‌ترین دین الهی، دارای نظام مراقبتی یکپارچه و به هم پیوسته‌ای در حوزه سلامت روانی و فیزیکی است که برپایه خودمراقبتی شکل گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، مصی علینژاد و ... در شب پیروزی انقلاب در سال ۱۴۰۱ گرد هم آمدند و ۱۸ اسفندماه منشور مهسا را منتشر کردند، اما عمر این منشور و اتحاد بسیار کوتاه بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» امام موسی صدر در یکی از سخنرانی‌های خود، تعریف‌های غلط از انتظار امام زمان (عج) را مورد نقد و اعتراض قرار داده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» امام موسی صدر در یکی از سخنرانی‌های خود، تعریف‌های غلط از انتظار امام زمان (عج) را مورد نقد و اعتراض قرار داده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اهمیت استراتژیک بالایی برای ایران و قطر دارد. در سال‌های اخیر، ایران با توسعه فاز‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های کلان توانسته است نه‌تن‌ها به قطر برسد بلکه در برخی مواقع پیشی بگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است