اقتصادی 13:35 - 16 مهر 1403
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: بنابر آمار ایران با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته، دومین تولیدکننده در دنیا محسوب می‌شود.

سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود

محمدرضا فرشچیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در نشست خبری امروز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تولید خشکبار گفت: بنابر آمار ایران با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته رتبه دوم، کشمش با تولید ۲۰۰ هزارتن رتبه چهارم و خرما با تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رتبه نخست در دنیا را دارا هستیم. همچنین سالانه ۳۰ هزار تن انجیر تولید می شود که مشابه آن را در دنیا نداریم.

به گفته او، دیدگاه حاکمیت باید صادرات محور باشد چراکه اگر صادرکننده وجود نداشته باشد، تولیدی در دنیا نداریم.

فرشچیان ادامه داد: با رفع موانع صادراتی این امکان وجود دارد که صادرات خشکبار از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار با رشد ۴۰۰ درصدی به ۵ میلیارد دلار برسد، چنانچه نتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم، همین میزان صادرات در سال آینده نخواهیم رسید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه در سال ۹۷ صادرات خشکبار ۳ میلیارد دلار بود، افزود: با نرخ پایه گمرکی فعلی، صادرات باید به  حدود ۵ میلیارد دلار می رسید، درحالیکه متاسفانه یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داریم.

او گفت: علی رغم آنکه واردات بادام هندی، بادام درختی و گردو ممنوع است، اما به وفور در مغازه ها موجود است و متاسفانه از طریق قاچاق وارد کشور می شود.

انجمن خشکبار طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت بازار شدند و در این نامه اعلام کردند که حال صنعت خشکبار ایران خوب نیست و بازارهای صادراتی و تولیدی کشور به سرعت روبه افول و نابودی است.

در این نامه ذکر شده که بازارهای چندین ساله برخی از محصولات صادراتی از جمله فرش، خشکبار و گیاهان دارویی در اثر وضع قوانین خلق الساعه و غیرکارشناسی از دست رفته است و در صورت ادامه روند کنونی زاینده رود و هامون خواهد خشکید.

شاهد این مدعی کاهش صادرات خشکبار به میزان ۲۰۰ درصد از حدود ۳ میلیارد دلار به مبلغ یک میلیارد دلار بین سال های ۹۸ و ۱۴۰۲ است و دردآورتر آن که نتبجه این ضایعه، بیکاری چندصدهزار نفر از بهره برداران و فعالان مستقیم و غیرمستقیم حوزه کشاورزی بوده است، طرفه آن که تبعات سوء این نابسامانی بهره مندی اقتصادی تولیدکنندگان بیگانه است.

نامه انجمن خشکبار به رئیس جمهور


12101622
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در نیمه نخست امسال تجارت خارجی کشور از مرز ۸۸ میلیون و ۶۱۱ هزار تن عبور کرد که ارزشی برابر با ۵۸ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی روزهای آتی بخشی از مطالبات یارانه بذر توسط بانک کشاورزی پرداخت خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: ۲۵ هزار واحد مسکن شهری در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت وارد مرحله اجرایی شده که ۱۱ هزار واحد به مرحله فنداسیون و سفت کاری رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سطح زیرکشت کنونی گندم دیم ۴ میلیون هکتار و گندم آبی یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: منابع مالی لازم از سوی صندوق ملی مسکن برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و واحد‌های باقی مانده در شهر‌های کوچک و زیر ۲۵ هزار نفر تامین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: تامین برق پایدار اوج بار سال آینده به تعمیرات نیروگاهی به موقع در فصل سرد سال وابسته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی گندم گفت: با افزایش تولید در طرح جهش دیمزارها، واردات گندم از ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰، به صفر رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: بنابر آمار ایران با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته، دومین تولیدکننده در دنیا محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر هزار و ۳۰۰ مگاوات است که تا پایان امسال این ظرفیت به هزار و ۸۰۰ مگاوات می‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز حجم معاملات بورس ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگ سهم با ارزش معاملاتی ۳۱۳۴ میلیارد تومان بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است