گوناگون 19:30 - 01 مرداد 1394
از اصول و عقایدی که همسرتان تاکنون نسبت به آنها پایبندی خود را حفظ نموده بهره ببرید.

شوهرم نسبت به نمازهایش خیلی بی اهمیت است

امام صادق علیه السلام :چندان به خداوند امیدوار باش که [این امید]تو را به نافرمانیِ اونکشانَد،و چندان از او بیم دار که [این بیم] تو را ازرحمت او نومید نسازد.

 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، چند سال است که ازدواج کرده ام. شوهرم نسبت به نمازش خیلی بی اهمیت است و نمازهایش را مرتب نمی خواند. از قضا شدن نمازش هم ناراحت نمیشود. این موضوع منو خیلی نگران و ناراحت میکند. من خودم به این مساله اهمیت زیادی میدم و تا جایی که ممکنه نمازمو اول وقت میخونم. چند دفعه به او تذکر دادم ولی اهمیتی نمیده و من چون میدونم که این بی اهمیتیش روی زندگیمون هم بی تاثیر نیست لطفا راهنمایی ام کنید که چگونه با او رفتار کنم؟

 

با توجه به فرمایش آیه 6 سوره تحریم که می‌فرماید : قو انفسکم و اهلیکم نارا... یعنی خود و خانواده‌ ی خود را از آتش دوزخ دور نگه دارید، همچنین آیه‌ 132 سوره‌ ی طه می فرماید : وأمر اهلک بالصلوة  یعنی خانواده ‌ی خود را امر به نماز کن، دغدغه ی شما بسیار به جا ست. در راستای این منظور :

1- از پیوند عاطفی که در روابط زناشویی دارید استفاده نمائید.



2- برای بیان نظرات خود از والدین و یا خواهر و برادر ایشان که ارتباط عاطفی قوی تری با همسرتان تان دارند استفاده کنید.



3- از والدین و کسانیکه به عنوان الگو می باشند بخواهید که آنها اهمیت بیشتری به نماز داده و حتما نماز خود را در اول وقت به جا آورند.



4- از اتفاقات پیرامونی خود جهت راهنمایی وی استفاده کنید به عنوان مثال شنیدن خبر مرگ ناگهانی دوستان و آشنایان و فامیل معمولا بسیار بر روی افراد تاثیر می گذارد و شما می توانید در چنین موقعیت هایی متذکر شوید که مرگ معلوم نیست چه موقع به سراغ ما بیاید و چه بسا فرصت جبران گذشته را به ما ندهد و اگر ما دست خالی به آن دنیا برویم سرنوشت بسیار بدی پیدا خواهیم کرد؛ پس چه خوب است تا زنده ایم فرصت را غنیمت شمرده و برای خود ره توشه ای ذخیره نمائیم.



5- از داستانهای عبرت آموز بهره بگیرید که در این مورد می توانید به کتابهای ذیل مراجعه نمائید.



* داستانها و حکایتهای نماز (یک) - مولف : رحیم کارگر محمدیاری- ناشر : ستاد اقامه نماز



* داستان نماز عارفان - مولف : سید مهدی شمس الدین - ناشر : ستاد اقامه نماز



* بهترین پناهگاه - مولف : رحیم کارگر محمدیاری - ناشر : ستاد اقامه نماز



* داستانهای نماز - مولف : مرتضی عطائی - ناشر : ستاد اقامه نماز خراسان



* پیش از نماز - مولف : مصطفی محمدی - ناشر : سازمان تبلیغات اسلامی



* شکوه محراب (قصه های نماز) - مولف : لطیف راشدی - ناشر : حوزه علمیه قم



6- از اصول و عقایدی که تاکنون نسبت به آنها پایبندی خود را حفظ نموده بهره کافی را ببرید مثلا ممکن است وی ارادت خود را نسبت به امام حسین علیه السلام حفظ کرده باشد لذا شما می توانید با بیان داستان عاشورا بگوئید که ایشان در بدترین شرایط ، در اول وقت نماز خواند پس چه جوابی به امام خواهیم داشت اگر از ما بپرسد که من در چنین شرایطی نمازم را ترک نکردم چرا تو که ادعای محبت من را داری با وجود آرامش و تمامی امکانات رفاهی نمازت را نمی خواندی؟



و یا ممکن است کسی چون به شفاعت معصومین ( علیهم السلام ) اعتقاد دارد بگوید که ما چون شیعه هستیم هر کار بکنیم بالاخره مورد شفاعت ائمه علیهم السلام قرار می گیریم و بهشتی می شویم ! در پاسخ به وی بگوئید: امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات شهادت خود دستور داد تمامی خویشاوندانش را جمع نمودند و به آنها فرمود «ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة» بشفاعت ما نخواهد رسید کسی که نماز خود را سبک شمارد. ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏47، ص: 8)

در پایان جهت رسیدن به نتیجه مطلوب و عملی شدن آنچه تاکنون گفته شد نکاتی را حتما باید لحاظ نمائید:



1- مطالب مندرج در این نوشتار برنامه هایی عملی می باشد که پیاده نمودن آنها نیازمند صبر ، حوصله و زمان می باشد بنابراین تمامی آنچه گفته شد را به عنوان یک مقاله و یا مطلب علمی یکجا مطرح ننمائید بلکه هر کدام از این موارد را به تناسب موقعیت و در فرصتهای مناسب به مرور زمان پیاده نمائید.



2- در هیچ یک از مراحل گفته شده از برخورد نیک و ملاطفت آمیز و احترام نهادن دور نشوید. این را بدانید که با فشار و اجبار کسی را نمی توان هدایت نمود و چه بسا تأثیر منفی آن بیشتر از هدایت گردد. اگر رابطه شما با همسرتان اکنون به جبهه گیری و حساسیت نشان دادن و صف آرایی منتهی شده است برای مدتی سکوت کرده و حرفی به او نگویید و به دنبال اجرای روش غیر مستقیم باشید و به شکلی از همکاری افراد دیگر بهره مند شوید.



3- مسئولیت بعضی برنامه های نماز را به وی بسپارید مثلا از او بخواهید تا وقت نماز را به شما یاد آوری نماید.



4- از زور و تحمیل و قهر و ناراحتی خودداری نمائید چرا که تحمیل فطرت خداداد را منحرف می سازد و او را از خواندن نماز منصرف می کند.



5- خطا و اشتباه نمودن را انتظار داشته و بپذیرید و بعد آن را فراموش کنید.



6- تمام انتظارات و خواسته های خود را در قالب محبت و دوستی بیان کنید.



امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات شهادت خود دستور داد تمامی خویشاوندانش را جمع نمودند و به آنها فرمود «ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة» بشفاعت ما نخواهد رسید کسی که نماز خود را سبک شمارد.



7- به شخصیت او به خصوص در جمع دوستان احترام بگذارید.



8- توان روحی و جسمی و روانی او را در عمل به خوبی ها و ترک بدی ها مد نظر داشته باشید و فراتر از توانش از او انتظار نداشته باشید.



9- هرگز وی را سرزنش نکنید و از طریق نکوهش و سرزنش نخواسته باشید افکار و اندیشه های خود را به وی منتقل و یا تحمیل کنید.



10- از سخت گیری و زیاده روی پرهیز نموده و نماز را سهل و آسان جلوه دهید و به او متذکر شوید که میزان وقتی که انسان در طول 24 ساعت روز برای نماز صرف می نماید در مقایسه با وقتی که انسان برای خواب و خوراک و حتی دیدن فیلم و یا اینترنت می گذارد چیزی نیست.



11- همسر شما باید این موضوع را درک نماید که آنچه که شما مطرح می نمائید از سر دلسوزی و شفقت و مهربانی، همراه با رأفت و رحمت، و عشق و موعظه حسنه می باشد و نیت دیگری ندارید.



12- در صورت اقدام به اقامه نماز، ایشان را مورد تشویق قرار دهید.



13- صفات پسندیده و نقاط مثبتی که در ایشان هست را مد نظر قرار دهید و همواره ایشان را به خاطر آن ویژگی های مثبت مورد احترام و تکریم قرار دهید.



14- از بحث و جدل های بی فایده که ثمره ای جز بی احترامی به یکدیگر و بسته شدن راههای دیگر ندارد جداً خودداری کنید.



15- برای دستیابی به توفیق هدایت وی بسوی نماز به ائمه اطهار(علیهم السلام ) متوسل شوید و آنها را در پیشگاه خداوند واسطه کنید که خداوند توفیق چنین عملی را به شما عطا فرماید.



16- نیت شما از بحث با وی محکوم کردن وی نباشد، بلکه به قصد تبیین و روشن شدن مسأله به گفتگو بپردازید و هر زمان که احساس کردید تا حدودی قانع شد و یا ساکت شد، بحث را تمام شده تلقی کنید ولی تصریح نشود که پس حق با من است و یا از این نتیجه گیری های صریح که طرف مقابل احساس ضعف کنید و خدای نکرده به گونه ای به لجبازی منتهی نشود.



17- در خصوص مسائل دینی؛ از سوی خود اظهار نظر نکنید بلکه مطالبی که ارائه می نمائید مستند به روایات معتبر و یا فتاوای مراجع باشد .



18- هر شخصی یک نقطه پذیرش و به قول معروف «رگ خوابی» دارد، سعی کنید این رگ خواب و نقطه پذیرش را به دست آورید و از این کانال وارد شوید و هدف خود را تعقیب کنید و لذا به صرف این که باید شخصی را هدایت کرد بسنده نکنید بلکه با مطالعه بر روی خصوصیات وی؛ راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آورید سپس زیر بناهای فکری وی را مورد بررسی قرار داده و در اصلاح آن بکوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستی، انسان، معاد و اموری است که دارای نتیجه مستقیم بر عملکرد افراد می باشد. پس باید به تقویت و اصلاح این مبانی کوشید.

 

تعامل نیوز/ 2014


6796481
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار گوناگون

گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» معاون بازاریابی و فروش صنایع خودروسازی ایلیا اعلام کرد: خودروهای موعد تحویل پاییز 1403، پیش از اتمام تابستان تحویل شدند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» حضور حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم نماز جمعه روز گذشته در شرایطی که رجزخوانی های مقامات صهیونیستی همچون نتانیاهو به اوج خود رسیده بود، پیامی واضح از قدرت و اعتمادبه نفس نظام جمهوری اسلامی ایران به جهانیان مخابره کرد.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» در دنیای کسب وکار، معمولاً رهبران بازار به جای تلاش برای افزایش سهم خود از بازار موجود، به توسعه و گسترش کل بازار توجه می کنند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» امروز در میان 8 میلیارد جمعیت جهان یقینا به اندازه انگشتان یک دست، پیدا نمی شوند شخصیت های تکامل یافته ای که ویژگی ها و خصوصیات رفتاری شهید بزرگوار سید حسن نصرالله را داشته باشند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» ​امکان استفاده از خدمت سفته الکترونیکی در سامانه «ست» بانک صادرات ایران فراهم شد و از این ابزار الکترونیک نیز می توان به عنوان ضامن برای دریافت تسهیلات بانک بهره برد.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف تنوع بخشی به سبد تامین انرژی و حرکت به سمت تولید انرژی پاک، احداث 7 نیروگاه خورشیدی و بادی در مجتمع های تولیدی را در دستور قرار داده است.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران هر اسکناس دلار آمریکا به 49هزار و 739 تومان و حواله دلار نیز به 46هزار و 747 تومان رسید.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه های دوشنبه نهم مهر ماه منتشر شد.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل بانک رفاه کارگران از پرداخت دومین مرحله تسهیلات قرض الحسنه 300 میلیون ریالی بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در سال جاری خبر داد.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» گروه آرین، همواره با الهام از چشم انداز آینده برای ساختن امروزی بهتر در تلاش بوده است. ایستادن بر فراز آنچه تاکنون ساخته شده است برای کشف چشم اندازهای جدید، قدم گذاردن در مسیرهای نو را ممکن کرده است و هر گام، آینده را تعریف کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است