علمی فناوری 08:54 - 27 مهر 1403
دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» دو ماهواره بخش خصوصی هستند که هم‌اکنون به کشور روسیه منتقل شده و قرار است روز ۱۵ آبان ماه امسال از طریق پایگاه وستوچنی این کشور به مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق شوند.

پایگاه وستوچنی روسیه میزبان پرتاب «هدهد» و «کوثر» به مدار ۵۰۰ کیلومتری

یک شرکت فعال در حوزه توسعه فناوری‌های فضایی از سال ۹۷ با هدف توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای تاسیس شده و طراحی و ساخت ماهواره سنجش از دور «کوثر» را به کمک چند شرکت دانش‌بنیان دیگر و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری آغاز کرده که اکنون این ماهواره در مرحله تست‌های نهایی قرار دارد.

ماهواره «هدهد» نیز دومین محصول این شرکت است که با کاربرد‌های مخابراتی و اینترنت اشیاء می‌تواند به کنترل دستگاه‌های هوشمند کمک کند.

این شرکت علاوه بر طراحی و ساخت ماهواره، اقدام به توسعه زنجیره ارزش کرده و در حوزه خدمات تصاویر ماهواره‌ای و کاربرد‌های سنجش از دور در حوزه کشاورزی اقدامات خوبی را آغاز کرده است.

دکتر حسین شهرابی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان حوزه فضایی، با اشاره به پرتاب دو ماهواره «کوثر» و «هدهد» از پرتاب این دو ماهواره در روز ۱۵ آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: این ماهواره‌ها از طریق پایگاه فضایی روسیه پرتاب خواهند شد. در حال حاضر این دو ماهواره به کشور روسیه منتقل شده و مراحل تست و سوار شدن بر روی موشک را طی می‌کنند.

وی اظهار کرد: دو ماهواره «کوثر» و «هدهد» به مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق می‌شوند. ماهواره «کوثر» یک ماهواره سنجشی با وضوح تصویر ۳.۵ متر است. این ماهواره با وزن ۳۰ کیلوگرم دارای عرض تصویر رنگی ۱۵ کیلومتر است.

شهرابی، تصاویر دریافت شده از این ماهواره را برای کاربرد‌های کشاورزی و نقشه‌برداری مناسب دانست و ادامه داد: عمر مداری این ماهواره، سه و نیم سال است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، ماهواره «هدهد» را یک ماهواره با کاربری اینترنت اشیاء (IOT) دانست که مطابق استاندارد ماهواره‌های مکعبی در ابعاد سه واحد (۳U) طراحی و ساخته شده است و ادامه داد: کاربرد‌های این ماهواره برای حوزه‌های کشاورزی، حمل‌ونقل و مدیریت بحران است. «هدهد» عمر مداری ۴ سال دارد و در کنار ماهواره «کوثر» در یک مدار مشابه قرار می‌گیرد.

وی یکی از راهبرد‌های اصلی این شرکت دانش‌بنیان را توسعه همکاری‌های بین‌الملل دانست و یادآور شد: توسعه صنعت ماهواره و توسعه بخش خدمات ماهواره منوط به توسعه پایدار صنعت پرتاب است و ما در این زمینه به دنبال همکاری با کشور‌های مختلف هستیم و این همکاری‌ها منحصر به کشور روسیه نخواهد بود.

ماهواره کوثر

ماهواره «کوثر» ماهواره سنجشی با وضوح تصویر بالاست که برای کاربرد‌های متنوعی از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران طراحی شده است. تصاویر با کیفیت تهیه‌شده توسط این ماهواره، امکان پایش دقیق تغییرات محیطی، شناسایی مناطق آسیب‌دیده بر اثر بلایای طبیعی و برنامه‌ریزی بهتر برای توسعه پایدار را فراهم می‌ک k ند. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به وضوح تصویر بالا، کاربرد‌های متنوع و ساخت داخلی آن اشاره کرد.

ماهواره هدهد

ماهواره «هدهد» یک ماهواره کوچک با کاربرد‌های ارتباطی است که برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی ماهواره‌ای و اینترنت اشیاء طراحی شده است. این ماهواره می‌تواند در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور که دسترسی به شبکه‌های ارتباطی زمینی محدود است، خدمات ارتباطی ارائه دهد. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به ابعاد کوچک، کاربرد‌های ارتباطی و مناسب بودن آن برای مناطق دورافتاده اشاره کرد.

منبع: ایسنا


12105733
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیکنام در نشست غیرعلنی
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بازدید از منطقه بین‌المللی نوآوری ایران در قالب «المپیک فناوری ۲۰۲۴» با هدف آشنایی با فعالیت‌ها و دستاورد‌های پارک فناوری پردیس در روز‌های اول تا ۷ آبان ماه برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» متخصصان انگلیسی از شناسایی سویه جدید کوویدــ۱۹ با نام «اکس‌ئی‌سی» (XEC) در آستانه فصل سرما خبر می‌دهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: در نیمه اول سال جاری ۵۶/۴ زایمان ها، سزارین و ۴۳/۶ از زایمان ها نیز طبیعی بوده اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» دو ماهواره بخش خصوصی هستند که هم‌اکنون به کشور روسیه منتقل شده و قرار است روز ۱۵ آبان ماه امسال از طریق پایگاه وستوچنی این کشور به مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شادکام با اشاره به برگزاری اولین آزمون استخدامی معلولان که در خردادماه برگزار شد، اعلام کرد که نابینایان در این آزمون مغفول واقع شدند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» چند مواد شیمیایی خطرناک وجود دارند که نباید از آن ها برای تمیز کردن صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: پیش‌دبستانی مطمئن‌ترین و پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری برای پیشرفت همه‌جانبه کشور است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان انسولین هوشمند برای بیماران دیابتی ساخته‌اند که می‌تواند از افت قند خون جلوگیری کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» افشین بر رفع دغدغه مسکن نخبگان و پرهیز از نگاه سرمایه‌ای و بورسی به نخبگان تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است