سیاسی 12:46 - 01 آبان 1403
وزیر علوم با بیان اینکه 15 درصد از بودجه دانشگاه ها باید صرف پژوهش شود، تاکید کرد: نمایه سازی مجلات کمک کننده تحقق مرجعیت علمی در کشور است.

وزیر علوم: ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید صرف پژوهش شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی صبح امروز (سه‌شنبه، یک آبان 1403) با حضور حسین سیمایی در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

حسین سیمایی وزیر علوم در این همایش ضمن بیان این موضوع که علم بدون پژوهش می‌میرد؛ گفت: این مسئله در کسوت معلمی و عمومی نمایان است.

وی با بیان اینکه آموزش در کنار پژوهش مدام در حال بروز رسانی است؛ تاکید کرد: اگر بروز نباشیم کسالت و بی حالی را به دانشجو منتقل می‌کنیم و فضای بانشاط شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین همیشه نیازمند پژوهش هستیم.

سیمایی گفت: برلی توسعه کشور راهی جز پژوهش نداریم، خوشبختانه موانع حقوقی رفع و زیرساخت‌های حقوقی خوبی با اتکا بر قانون جهش دانش بنیان شکل گرفته است.

وزیر علوم ادامه داد: پژوهش پرتکلیف‌ترین بخش در برنامه هفتم توسعه است که به معاون پژوهشی وزارت خانه واگذار شده است. پیشرفت یا کندی حاصل کار ستاد نیست و کار دانشگاه‌هاست.

سیمایی اضافه کرد: یک معیار مهم وزارت علوم برای ارزیابی مدیریت‌ها بر اساس اجرای احکام ارزیابی است و معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها باید این موضوع را مهم تلقی کنند.

وزیر علوم افزود: وظیفه شرکت دانش بنیان خلق ثروت است و گاهی دانشگاه‌ها کلاسیک و سنتی اداره می‌شوند. امسال حدود 8 همت صرف تغذیه دانشجویی شده که بیش از 10 درصد بودجه کشور را شامل می‌شود، اما 10 درصد هم رضایت ایجاد نمی‌کند، شاید مشکل در این است که مثل هیئت‌های محرم و صفر رفتار می‌کنیم.

سیمایی گفت: خودکم بینی نداشته باشیم و با زیرساخت‌های حقوقی که فراهم شده در ارتباط بین صنعت و دانشگاه همت کنیم و تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی را در کنار بنیادی داشته باشیم و نسبت به مسائل جامعه آگاه باشیم که این مورد جزئی از وظایف علوم انسانی خوان هاست.

وی با بیان اینکه 15 درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید صرف پژوهش شود؛ تاکید کرد: نمایه سازی مجلات کمک کننده تحقق مرجعیت علمی در کشور است.

سیمایی تاکید کرد: در حوزه دیپلماسی علمی به گفته رهبری تکبر نمی‌ورزیم، شاگردی کردن عیب نیست، اما شاگرد بودن عیب است، پس تلاش کنیم تا تبادل استاد و دانشجو و تجربیات حتما حفظ شود.

انتهای پیام/


12107455
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تعیین اعضای این کمیسیون در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بین‌الملل درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه و حضور در اجلاس بریکس صحبت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه با ولیعهد دولت کویت دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره ششم) در تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیأت نظارت بر مطبوعات تعیین شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده تهران با انتقاد از به تعویق افتادن برگزاری انتخابات نظام مهندسی گفت: اینکه به خاطر شرکت عده‌ای خاص که از انتخابات عقب مانده بودند، برگزاری انتخابات به تعویق بیفتد، رویه صحیحی نیست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: گزارش مجلس درباره حادثه معدن طبس به دولت ارجاع می‌شود تا دولت پاسخ خود به گزارش را به مجلس شورای اسلامی بدهد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما تعیین شدند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کار گفت: با ایجاد شرکت‌های ارزیابی ریسک می‌توانیم با حوادث کمتری در معادن روبرو شویم تا جان کارگران در معرض حوادث قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس شورای اسلامی ناظران مجلس را در ستاد ملی جمعیت مشخص کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است