سیاسی 09:45 - 16 مهر 1403
صبح ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس با اعلام آغاز عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که در مدت ۲۰ دقیقه بیش از ۵٬۰۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

عملیات ۷ اکتبر طوفان الاقصی؛ عملیاتی که جهان را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد

۳۶۵ روز و به عبارتی دقیقا یک سال پیش در چنین روزی تاریخ منطقه خاورمیانه و صد البته تمامی جهان با حادثه‌ای عظیم و متفاوت رو به رو شد. حادثه یا بهتر است بگوییم و برنامه و عملیاتی که تا پیش از آن در هیچ جنگ و نبرد نمونه‌ای از آن را شاهد نبودیم. عملیاتی که توسط یک کشور بزرگ با گروه‌های بزرگ طرح ریزی نشد؛  گروهی کوچک با تعدادی محدود موفق به اجرایی سازی اش آن هم به آن شکل موفق بودند و آن هم مقابل رژیمی پر ادعا شدند.

عملیاتی که به نوعی دلیلش بغضی ۷۵ ساله از جنایات و اعمال بی رحمانه و آواره کردن مردم سرزمینی کوچک یعنی غزه بود.

حدود ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس با اعلام آغاز عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که در مدت ۲۰ دقیقه بیش از ۵٬۰۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

در دقایق ابتدایی این عملیات، ۵ هزار راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد پس از آن، نظامیان حماس با عبور از دیوار حائل بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی، به شهرک‌های صهیونیست‌نشین یورش زمینی بردند. دستور عملیات را محمد ضیف از فرماندهان گردان قسام صادر کرد. در ساعات اولیه عملیات، گروهی از شهروندان و نظامیان صهیونیستی توسط حماس دستگیر و به عنوان اسیر به غزه منتقل شدند. با شروع موج حملات، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد تعداد نیرو‌های شرکت‌کننده در این عملیات از جانب نیرو‌های حماس، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر و نقاط عملیاتی ورودی به خاک‌های اشغالی، ۱۵ نقطه معرفی شده است.

تصاویر فرار صهیونیست‌ها با لباس شخصی، کشته شدن سربازان مرزی، غنمیت گرفته شدن ماشین و حتی تانک‌های اسرائیلی در پاسگاه‌های مرزی همگی نشان از عمق غافلگیری صهیونیست‌ها دارد.

طوفان الاقصی

اما چرایی اقدام مقاومت را می‌توان در پیام صوتی بی سابقه محمد ضیف پیدا کرد. فرمانده نیرو‌های القسام، شاخه نظامی حماس گفت: «زنان معتکف در مسجد الاقصی را مورد حمله قرار دادند و حرمت این مسجد را زیر پا گذاشتند در حالی که قبلاً به آنها هشدار داده بودیم. دشمن اشغالگر به مسجد الاقصی دست درازی کرده و به معراجگاه پیامبر اسلام (ص) هتاکی کرد. صد‌ها فلسطینی امسال در نتیجه جنایات اشغالگران صهیونیست شهید و مجروح شدند. دشمن پیشنهاد ما برای مبادله انسان دوستانه اسرا را نپذیرفت و هر روز جنایات آن در کرانه باختری ادامه دارد. آغاز عملیات "طوفان الاقصی" را اعلام می‌کنیم.»

حملات غافلگیر کننده، دولت نتانیاهو را در برابر یک شکست اطلاعاتی و امنیتی قرار داد؛ به گونه‌ای که در روز‌ها و ساعات منتهی به حمله هیج نشانه‌ای از طرف اسرائیلی دال بر پیش بینی چنین حمله‌ای و به تبع آن آمادگی لازم برای مقابله با آن وجود نداشت.

این غافلگیری، اما دلیلی شد برای جنایتکاری به نام بنیامین نتانیاهو که تنها در یک سال و در منطقه‌ای کوچک در فلسطین با توجه به بی عملی سازمان‌های بین المللی و همراهی غربی‌ها و با مدیریت آمریکایی‌ها دست به نسل کشی بی رحمانه بزنند و جنایاتی کنند که در بدترین دوران تاریخ بشر نیز همانند آن را کسی نمی‌تواند به یاد آورد.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا امروز بیش از ۴۱ هزار و ۸۰۰ نفر به شهادت رسیده و بیش از ۹۶ هزار نفر هم مجروح شده اند. البته آمار به این راحتی به اتمام نمی‌رسد و آوارگان و و زیر آوار مانده‌های جنایات‌های صهیونیست‌ها آمار و ارقام را ترسنتاک‌تر می‌کند.

رژیم صهیونیستی و در راس آن بنیامین نتانیاهو که در این یکسال به تمامی اشکال مختلف شکست‌های مختلفی را تجربه کرده اند و به هیچ کدام از اهداف خود نیز نرسیده اند حالا در یکسالگی طوفان الاقصی خود را در شرایطی می‌بینند که دیگر نمی‌تواتنند با کمک رسانه‌های غربی چهره خود را سفید کنند و حرف از مظلومیت بزنند.

عملیات ۷ اکتبر طوفان الاقصی

جنایات آنها به حدی رسیده که اکنون آنها نیز به راحتی حرف از کشتار می‌زنند و خود را در کشتن مردم بی دفاع غزه و آواره کردن آن‌ها محق می‌دانند که باید برای ادامه حیات خود دست به چنین کشتاری بزنند. علاوه بر کشتار که نتوانسته صهیونیست‌ها را به اهدافشان برساند. صهیونیست‌ها اکنون به ترور‌های کور روی آورده اند. ترور‌هایی که به خیال خودشان می‌تواند برای آنها دستاوردی مانند تضعیف جبهه مقاومت داشته باشد.

مهدی شکیبایی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با شبکه خبر درباره چرایی انجام عملیات طوفان‌الاقصی گفت: در طوفان‌الاقصی قطعا یک تصمیم فلسطینی و اراده فلسطینی صورت گرفته است. افرادی که تحولات فلسطین و روند حرکتی محور مقاومت را دنبال می‌کنند مستحضر هستند که بن‌مایه اینها مقاومت مسلحانه است. از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ فلسطین تحت فشار کشور‌های عربی بودند و آن‌ها می‌گفتند که فلسطین باید به‌صورت مسالمت‌آمیز حقوق خود را استیفا کند.

وی ادامه داد: حماس در ۲۰۰۶ تصمیم می‌گیرد که آهنگ عرصه مقاومت مسلحانه را کمتر کند و وارد عرصه سیاسی شود. در سال ۲۰۰۶ بین گروه‌های فلسطینی انتخاباتی با نظارت سازمان‌های بین‌المللی و اروپا در فلسطین شکل می‌گیرد. از آن زمان حماس به عنوان یک جنبش مقاومتی مورد اقبال مردم قرار گرفت و توانست اکثریت کرسی‌های مجلس قانون‌گذاری فلسطین را در دست گیرد. همان کشور‌های عربی که به حماس فشار می‌آوردند که از فاز مسلحانه خارج شود و وارد عرصه سیاسی شود تا بتوانند حقوق خود را استیفا کنند، بعد از پیروزی جنبش حماس در انتخابات این فشار‌ها را بیشتر کردند و هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی نتیجه انتخابات را نپذیرفتند و تا سال ۲۰۲۳ این جنبش و سایر گروه‌های فلسطینی را محاصره می‌کنند تا زمانی که به عملیات طوفان‌الاقصی رسیدیم.

حمایت جبهه استکباری و بی عملی کشور‌های اسلامی منطقه صهیونیست‌ها را وقیح‌تر کرده است

ترابی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره جنایات صهیونیست‌ها اظهار کرد: حمایت جبهه استکباری و بی عملی کشور‌های اسلامی منطقه صهیونیست‌ها را جریح‌تر و وقیح‌تر کرده است.

ترابی گفت: برای جلوگیری از جنایات صهیونیست‌ها باید سابقه آنها را مطالعه کنیم. سابقه آنها نشان داده که اینها حدی را برای جنایات خود قائل نمی‌شوند و تا جایی جلو می‌روند که سرشان به دیوار محکم و واقعی برخورد کند.

وی ادامه داد: اینها اگر بتوانند می‌خواهند به دهه هشتاد بازگردند و لبنان را اشغال و فلسطینی‌ها را مانند صبرا و شتیلا قتل عام کنند. آنها هیچ حدی برای خود ندارند مگر اینکه با پاسخ محکم جبهه مقاومت رو به رو شوند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: جبهه مقاومت اکنون دو اقدام می‌تواند انجام دهد که برای اسرائیلی‌ها سنگین باشد. اول ورود زمینی و آزاد سازی و بخشی از بلندی‌های جولان و دوم بازگشت موضوع به معادله مدنی، یعنی شهروند در برابر شهروند یا تلاویو در برابر بیروت، یعنی با ضربات دردناک و نقطه‌ای به مناطق حیاتی رژیم صهیونیستی وارد کند که آنها را وادار به توقف کند.

حزب الله مصمم‌تر و قوی‌تر راه خود را ادامه می‌دهد

دستمالچیان درباره ادامه راه مقاومت گفت: حزب الله یک جنبش و یک مکتب و یک راه عقیدتی و ایمانی است که با شهادت یک نفر و یا چند نفر این راه به پایان نمی‌رسد، بلکه حتما و قطعا توانمند‌تر راسخ‌تر می‌شوند. در عین حال که حزب الله یک مکتب به شمار می‌رود و ساختار مستحکمی دارد و با این شهادت‌ها راه به پایان نمی‌رسد و بلکه راه آغاز شده و حزب الله مصمم‌تر و قوی‌تر راه خود را ادامه می‌دهد.

سفیر سابق ایران در لبنان تاکید کرد: رژیم صهیونیستی بعد از ترور شهید مجاهد سید عباس موسوی و شهید عماد مغنیه فکر می‌کرد که راه مقاومت و حزب الله به اتمام رسیده کرد، اما اکنون میب‌ینیم که حزب الله قوی تر، تنومند‌تر و مجهز‌تر شد و به میدان و آمد.

او بیان کرد: امروز راه سید حسن نصرالله بیش از گذشته تقویت می‌شود و مبارزات علیه صهیونیست‌ها قوت بیشتری میگیرد و خواهیم دید که چگونه رژیم صهیونیستی زیر ضربات کوبنده مقاومت و حزب الله بیش از گذشته کمر خم خواهد کرد.

یکسال از عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی میگذرد و مقاومت در نوار غزه و سایر جبهه مقاومت علیه صهیونیست‌ها ادامه دارد و صهیونیست‌ها نیز با کمک امریکایی‌ها و سایر کشور‌های غربی همان مسیر جنایات یک سال گذشته را ادامه می‌دهند. اما مقاومت همچنان برای رها شدن از بند جنایات صهیونیست‌ها به راه خود ادامه خواهد داد.

عملیات طوفان الاقصی



موضوعی که ناصر أبوشریف عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی و نماینده جنبش در ایران در یادداشتی در یکسالگی عملیان ۷ اکتبر طوفان الاقصی به آن اشاره کرد: در سالگرد عملیات «طوفان الاقصی»، با افتخار و عزت در برابر این دستاورد تاریخی می‌ایستیم که نقطه عطفی در مسیر مبارزه با دشمن صهیونیستی بود. این عملیات فقط یک رویداد گذرا در چارچوب مقاومت فلسطین نبود، بلکه تجلی حقی مشروع برای مردم مظلوم فلسطین در دفاع از خود و سرزمین‌شان بود. این عملیات پاسخی قاطع به دشمنی بود که از هیچ‌گونه جنایتی در حق ملت فلسطین، از جمله جنایات جنگی، نسل‌کشی و تروریسم سازمان‌یافته، دریغ نمی‌کند، و تمامی این اقدامات با حمایت و تبانی آشکار بین‌المللی انجام می‌شود.

 

گزارش: محمد حسین نیک خوی متین


12101506
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» در ساعت آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، توئیت عبری رسانه دفتر رهبر انقلاب با مطلب عملیات طوفان‌الاقصی رژیم صهیونیستی را ۷۰ سال به عقب برگرداند، منتشر شد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی برای ایجاد یک پیمان امنیتی با گروه های مقاومت و کشور های حامی این گروه ها با ایران در دستورکار دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» پزشکیان در پیامی نوشت: رویداد آیینی و معنوی پیاده‌روی اربعین هر ساله صحنه‌های با شکوه و به یادماندنی در سطح جهانی به تصویر می‌کشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» پزشکیان در پیامی نوشت: رویداد آیینی و معنوی پیاده‌روی اربعین هر ساله صحنه‌های با شکوه و به یادماندنی در سطح جهانی به تصویر می‌کشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» تصویر دستخط رهبر انقلاب و شهید سید حسن نصرالله در قرآن اهدایی به خانواده شهید سردار همدانی را مشاهده می‌کنید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» صبح ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس با اعلام آغاز عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که در مدت ۲۰ دقیقه بیش از ۵٬۰۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» صبح ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس با اعلام آغاز عملیات طوفان‌الاقصی اعلام کرد که در مدت ۲۰ دقیقه بیش از ۵۰۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار سلامی در پیامی دریافت نشان فتح توسط سردار حاجی‌زاده از دست رهبر معظم انقلاب اسلامی را تبریک گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: در هفته‌های آینده شاهد تغییرات بنیادین در عرصه‌های نبرد از طرف مقاومت هستیم و زمینه نابودی صهیونیست‌ها به‌زودی رقم می‌خورد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیین بزرگداشت شهدای مقاومت درحسینیه فاطمه الزهرا (س) مسکو با حضور جمعی از شخصیت‌های دینی و فرهنگی و شیعیان منطقه برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است