اجتماعی 14:08 - 17 مهر 1403
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری بر ضرورت توسعه ابعاد غیر کالبدی شهر دوستدار کودک و لزوم ایجاد سامانه جامع برای حمایت از کودکان در معرض آسیب پایتخت تأکید کرد.

لزوم ایجاد سامانه حمایت ازکودکان آسیب‌پذیر پایتخت

زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به روز جهانی کودک گفت: این روز را فرصت مغتنمی برای توجه ویژه مدیریت شهری به نیاز‌ها و حقوق کودکان به عنوان شهروندان آینده‌ساز دانسته و کودکان به عنوان قشری آسیب‌پذیر و در عین حال دارای پتانسیل‌های بی‌نظیر، نیازمند توجه و حمایت ویژه در برنامه‌ریزی‌های شهری هستند.

وی بر توجه ویژه مدیریت شهری به ضرورت توسعه ابعاد غیرکالبدی این مفهوم تاکید کرد و افزود: از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه فعالیت‌های این حوزه با دبیری اداره کل آموزش‌های شهروندی قدردانی می‌شود. این اقدامات گامی مهم در جهت بهبود کیفیت زندگی کودکان در فضای شهری بوده و شایسته تقدیر است و با این حال شهر در حوزه کودک مفهومی چندبعدی است که علاوه بر جنبه‌های کالبدی، ساحت‌های غیرکالبدی مهمی نیز دارد که نیازمند توجه ویژه است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این ابعاد شامل مشارکت کودکان در تصمیم‌گیری‌های شهری، توسعه مهارت‌های شهروندی، ارتقای سلامت روان و اجتماعی کودکان و تقویت حس تعلق آنها به شهر می‌شود، گفت: متأسفانه علی‌رغم این پیشرفت‌های کالبدی، شاهد کاستی‌های محسوسی هستیم که در حوزه‌های متنوعی قابل مشاهده است و مشارکت کودکان در حوزه فرآیند‌های تصمیم‌گیری شهری محدود بوده و باید سازوکار‌های رسمی برای شنیدن و اعمال نظرات آنها وجود داشته باشد. همچنین دسترسی کودکان باید به فرصت‌های فرهنگی و هنری، متناسب با نیازهایشان پیش بینی شود و برنامه‌های ویژه برای توانمندسازی آنها در زمینه‌های مختلف از جمله مهارت‌های زندگی و ارتباطی آنها در نظر گرفته شود.

شمس احسان با بیان اینکه باید یک سیستم جامع برای حمایت از کودکان در معرض آسیب در محیط شهری وجود داشته باشد و فضا‌های امن و مناسب برای بازی و تفریح کودکان به ویژه در مناطق کم‌برخوردار لحاظ شود، خاطرنشان کرد: به نیاز‌های خاص کودکان دارای محدودیت در برنامه‌ریزی‌های شهری توجه کافی نمی‌شود و ارائه خدمات بهداشتی و سلامت روان ویژه کودکان در سطح محلات محدود است. این کاستی‌ها می‌تواند منجر به عدم تحقق کامل اهداف شهر دوستدار خانواده و محدود شدن تأثیرات مثبت آن بر زندگی کودکان شود.

وی معتقد است که عدم توجه به این ابعاد غیرکالبدی می‌تواند منجر به شکل‌گیری شهری شود که اگرچه از نظر فیزیکی برای کودکان مناسب است، اما در تأمین نیاز‌های عاطفی، اجتماعی و روانی آنها ناکارآمد است و این امر می‌تواند به نوبه خود باعث کاهش حس تعلق کودکان به شهر شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهردار تهران انتظار می‌رود دستور تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه ابعاد غیرکالبدی شهر دوستدار کودک و خانواده را صادر کند. این برنامه باید شامل راهکار‌هایی برای افزایش مشارکت معنادار کودکان در تصمیم‌گیری‌های شهری، ارتقای مهارت‌های شهروندی و تقویت سلامت روان و اجتماعی کودکان باشد.

شمس احسان همچنین خواستار ارائه طرحی برای ارتقای سلامت روان و اجتماعی کودکان در فضای شهری، با تمرکز بر ایجاد فرصت‌های تعامل اجتماعی و توسعه مهارت‌های ارتباطی شد و انتظار می‌رود گزارش مشروح و مستند از اقدامات صورت پذیرفته و نتایج حاصله، به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

به گزارش ایسنا، همچنین در ادامه پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه اسرائیلی که در جنگ ۳۳ روزه برای اسارات دو سرباز بمب بر سر مردم ریخت، شاهد حمله با ۲۰۰ موشک در روز‌های گذشته بود، اظهار کرد: حماس از کرانه باختری مثل یک مجموعه منسجم و دقیق اسرائیل را زیر باران موشک و راکت قرار داد و این اوج ذلت و خفت نظام صهیونیستی است و امیدواریم به زودی شاهد سرنگونی این رژیم کودک کش باشیم.


12102075
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: امروز ایران محور مقاومت در منطقه است و باید به این جایگاه افتخار کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رادان گفت: سه روز مرخصی تشویقی و مبلغ ناچیزی برای تقدیر از ماموران فراجا در هفته انتظامی به آنها اختصاص یافت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رادان گفت: تنها داشتن سامانه‌های هوشمند کافی نیست؛ اگر فرآیند‌ها درست تعریف نشوند، سیستم‌ها به جای حل مشکلات، ناکارآمدی را گسترش می‌دهند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته گردشگری شهر تهران ویژه برنامه‌ای با عنوان «شمیم تهران» در منطقه ١۴ برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آیین رونمایی از طرح‌های فاوایی نوآورانه با حضور سردار رادان برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فاوا گفت: پلیس با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت‌های هوشمند خود را تقویت کرده و طرح‌هایی را برای کاهش مراجعات حضوری مردم، افزودن مستندات پرونده‌ها و مشارکت مردمی در ارائه خدمات انتظامی اجرایی کرده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری بر ضرورت توسعه ابعاد غیر کالبدی شهر دوستدار کودک و لزوم ایجاد سامانه جامع برای حمایت از کودکان در معرض آسیب پایتخت تأکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به مشکلات و چالش‌های مربوط به ون‌تاکسی‌ها (شاتل تاکسی) در پایتخت انتقاد کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: وجود املاک در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها مانع از اعمال حقوق مالکانه اشخاص به مدت نامعلوم و نامحدود نمی‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: توسط شرکتی که هیچ ارتباطی با حمل و نقل ندارد، بسیاری از ون‌ تاکسی‌ها زیر آفتاب هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است