علمی فناوری 15:12 - 14 مهر 1403
در یک مطالعه پیشگامانه، دانشمندان شواهدی را کشف کردند که نشان می‌دهد ماه ممکن است لایه‌ای نرم و چسبناک در اعماق خود داشته باشد.

لایه‌ای شگفت‌انگیز در دل ماه کشف شد

شاید ماه از پنیر ساخته نشده باشد، اما هنوز هم شاید لایه شگفت‌انگیزی در هسته خود پنهان کرده باشد. در یک مطالعه پیشگامانه، دانشمندان شواهدی را کشف کردند که نشان می‌دهد ماه ممکن است لایه‌ای نرم و چسبناک در اعماق خود داشته باشد. این کشف غیرمنتظره درک ما را از همدم آسمانی زمین به چالش می‌کشد و می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای برای علم قمری داشته باشد.

این مطالعه که در مجله AGU Advances منتشر شده است، اولین اندازه‌گیری پاسخ جزر و مدی سالانه ماه را ارائه می‌کند. همانطور که ماه باعث جزر و مد در زمین می‌شود، زمین و خورشید نیز نیروی جزر و مدی را بر ماه اعمال می‌کنند و باعث تغییر شکل آن می‌شوند. با تجزیه و تحلیل این تغییر شکل‌ها، دانشمندان می‌توانند به ساختار درونی ماه نگاه کنند.

به نقل از اس‌اف، نویسنده اصلی این مطالعه، ساندر گوسنز (Sander Goossens)، و گروهش از داده‌های دو فضاپیمای ناسا استفاده کردند. دو فضاپیمای ماموریت بازیابی جاذبه و آزمایشگاه داخلی (GRAIL) و مدارگرد شناسایی ماه (LRO) مورد استفاده قرار گرفتند. با ترکیب اندازه‌گیری‌های کوتاه‌مدت و با دقت بالای GRAIL با مشاهدات بلندمدت LRO، محققان توانستند تغییرات ظریف در میدان گرانش ماه را در فواصل زمانی ماهانه و سالانه تشخیص دهند.

آنچه که آنها پیدا کردند کاملا غیرمنتظره بود. پاسخ ماه به این نیرو‌های جزر و مدی وجود یک منطقه با ویسکوزیته کم (LVZ) را در پایه گوشته آن نشان می‌دهد. به بیان ساده، ممکن است لایه‌ای از سنگ‌های نیمه مذاب در اعماق ماه، درست بالای هسته آن وجود داشته باشد.

این کشف، تصور رایج از ماه به عنوان یک جسم سرد و جامد را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که درون آن پیچیده‌تر و پویاتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

وجود این لایه نرم می‌تواند پیامد‌های عمیقی برای درک ما از تاریخچه حرارتی و تکامل ماه داشته باشد. این نشان می‌دهد که باید یک منبع گرما وجود داشته باشد که این لایه نیمه مذاب را حفظ کند، که سؤالات جدیدی در مورد ساختار داخلی مرموز ماه ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، محققان همچنین یک شباهت جالب بین ماه و مریخ ترسیم کردند. داده‌های لرزه‌نگاری اخیر سیاره سرخ نیز به وجود مواد نیمه مذاب در داخل آن اشاره دارد. این شباهت می‌تواند درک جدیدی در مورد شکل‌گیری و تکامل اجسام سنگی در منظومه شمسی ما ارائه دهد.

یافته‌های این مطالعه می‌تواند بر ماموریت‌های آینده به ماه نیز تأثیر بگذارد. درک ساختار درونی ماه برای برنامه‌ریزی سفر‌های انسانی بسیار مهم است، به خصوص اگر هدف بشریت ایجاد یک مستعمره طولانی مدت در سطح ماه باشد.

منبع: ایسنا


12100854
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تولید سریع‌ترین حافظه SSD PCIe 5.0 را آغاز کرد که این اس‌اس‌دی توانایی بالایی در پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار ویژه وزیر و مدیر کل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت گزارشی از حضور سفرا و شرکت‌های دارویی در نمایشگاه بین المللی ایران فارما ارائه کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ﺧﻄﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺑﻴﻤاری ﻫﺎ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺮﻃﺎﻥ‬ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩی ﮐﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻭﺯﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﯾﺎ ﭼﺎﻕ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی گفت: دانشجویان این دانشگاه در مسیر تحصیل خود باید درگیر حل مسائل پژوهشی و انجام پروژه‌های دانشجویی مورد نیاز کشور شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: ۲۲۰۰ شرکت تولیدی تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد نیاز کشور در این حوزه را تامین می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در یک مطالعه پیشگامانه، دانشمندان شواهدی را کشف کردند که نشان می‌دهد ماه ممکن است لایه‌ای نرم و چسبناک در اعماق خود داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: هدف ما تثبیت مدار «لئو» و دسترسی قدرتمندانه به مدار «ژئو» است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فضای مجازی گفته می‌شود که سونامی سرطان پستان در ایران وجود دارد که درست نیست؛ چون این بیماری در ایران مانند سایر کشور‌ها در حال افزایش است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتصابات طبق مسیر تعیین شده در حال انجام است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی ایران ضمن اعلام مهم‌ترین برنامه‌های صنعت فضایی کشور گفت: ماهواره سنجشی «کوثر» به زودی پرتاب می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است