اقتصادی 13:04 - 27 مهر 1403
کارشناس مسکن گفت: بانک‌ها باید به تمامی قوانین جهش تولید مسکن از جمله تسهیلات ساخت مسکن عمل کرده و تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی را پرداخت کنند.

بانک ها قانون جهش تولید مسکن برای وام  ساخت را نباید زیرپا بگذارند

 با وجود آنکه بیش از دو سال از زمان اجرای طرح نهضت ملی مسکن می گذرد اما آمارها و بررسی ها نشان می دهد که‌ روند رو به رشدی در پروژه های نهضت ملی مسکن شاهد نیستیم و همین امر خود باعث شده که‌ سازندگان منابع مالی لازم خود را از متقاضیان مسکن تامین کنند که همین امر خود باعث ایجاد فشار مضاعف به آنها شده که‌ نتیجه آن انصراف از پروژه‌های نهضت ملی مسکن شده است‌.

طبق قانون جهش تولید مسکن باید تمامی بانک ها اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن کنند تا روند اجرای مسکن تسریع شود اما در ۶ماه گذشته کمتر بانکی به این قانون عمل کرده و تمامی آنها این قانون را زیر پا گذاشته‌اند.

در همین زمینه واعظی کارشناس سیاست گذاری مسکن گفته است: طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید اقدام به پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن کنند.

وی ادامه داد: در تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش  تولید مسکن  آمده است که باید بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به مسکن بپردازند، و اجرای آن هم ضمانت اجرایی دارد.

کارشناس سیاست گذاری مسکن  تصریح کرد؛ بانک‌ها اگر تسهیلات لازم ۲۰ درصدی را نپردازند  جریمه‌ای معادل همان یک‌پنجم عدد تعهد شده از سمت سازمان امور مالیاتی باید بپردازند و مبلغ این جریمه هم وارد صندوق ملی مسکن خواهد شد تا مجدد در حوزه ساخت و عرضه و تولید مسکن به کار گرفته شود.

 او بیان کرد: در حال حاضر  به جز چند بانک از جمله بانک مسکن بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات، به این قانون عمل نمی‌‏کنند و با حبس سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذاری در سایر بخش ها باعث عقب ماندگی در روند اجرای پروژه‌های  نهضت ملی مسکن شده‌اند.

او با بیان اینکه در قوانین بودجه و همچنین سایر قوانین، بانک‌ها مکلف شده‌اند که تسهیلات برای ساخت و خرید مسکن اعطاء کنند،   توضیح داد: در قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف شده‌اند ۲۰ درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن کنند، ولی در این زمینه عملکرد مناسبی را به جز در چند بانک شاهد نبودیم.

 وی با اشاره به اینکه در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن عمدتاً بانک‌های خصوصی عملکرد مناسبی ندارند، گفت: اکثر بانک‌های خصوصی ما به سمت ورشکستگی رفته‌اند زیرا تسهیلاتی را پرداخت می‌کنند که بعضاً برگشت مناسبی ندارد و باعث می‌شود در اعتباراتشان به مشکل برخورد کنند در صورتی که اگر تسهیلات ساخت و خرید مسکن اعطاء شود، عمدتاً برگشت ۱۰۰درصدی دارند.

او گفت: دولت و مجلس باید برای ملزم کردن بانک‌ها به اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن در برنامه هفتم توسعه مصوب کند که اعتبار بانک‌ها مستنکف از اجرای قانون کاهش پیدا کند و در مقابل به سایر بانک‌هایی که در این حوزه عملکرد مناسبی داشته‌اند، پرداخت شود.

 


12105820
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت بانکرینگ (سوخت رسانی دریایی) در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون تن است و می‌توانیم در یک تا دو سال آینده، این ظرفیت را به بالای ۵ میلیون تن برسانیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۶۴ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۶۵ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در تمامی محور‌های شمالی را شاهد هستیم که زمینه ساز ممنوعیت تردد در محور چالوس شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در بیمه مرکزی به دنبال ارتقای کیفیت داده‌ها در بحث کروکی برخط هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس هواشناسی گفت: هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها و وقوع بارش‌های سیل آسا در نواحی شمال و شمال غرب کشور صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کساورزان نسبت به جمع آوری سرشاخه و میوه‌های آلوده قبل و بعد از وزش باد اقدام کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت انبارش و نگهداری کالا‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره) به یک میلیون تن می‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن میوه‌های پاییز خبر داد و گفت: با توجه به حجم عرضه، مشکلی در نوسانات قیمت نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: براساس آمار ماهانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزارتن مرغ در کشور تولید می‌شود، درحالیکه حداکثر نیاز بازار داخل ۲۳۰ هزارتن است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است