وبگردی 12:00 - 16 تیر 1403
‌یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که قالیبافی در تهران قدیم با ابزار‌هایی شبیه ابزار‌های امروزی رواج داشته است.

کشف سند هزار ساله قالیبافی در تهران

سابقه و پیشینه قالیبافی در تهران قدیم در منابع مکتوب تاریخی چندان پررنگ نیست و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه فرش برای پی بردن به این موضوع به یافته‌های باستان‌شناسان و معدود ابزار‌های قالیبافی که از دوره‌های تاریخی مختلف در پایتخت به‌جامانده رجوع می‌کنند.

دارکول‌ها، مهم‌ترین ابزار قالیباف‌ها در تهران قدیم بوده و ساخت دارکول قالیبافی فرمولی عجیب و منحصربه‌فرد داشته است. تورج ژوله، نویسنده و پژوهشگر حوزه فرش، درباره گستردگی استفاده از دارکول‌ها در تهران قدیم می‌گوید: «دارکول‌ها در کارگاه‌های قالیبافی جغرافیای آن روز‌های تهران که از غرب تا کرج و بوئین‌زهرا و از شرق تا دماوند و حتی در ورامین وجود داشته مورد استفاده قالیباف‌ها قرار می‌گرفت. دارکول‌ها دو ستون در سمت چپ و راست داشتند و ستون‌های بالا و پایین با تسمه به پشت‌بام یا کول خانه‌ها وصل می‌شد و برای همین به آنها دار و کول می‌گفتند که تلفیقی از دار قالی و کول یا پشت‌بام خانه‌هاست.»

قالیبافی در تهران

‌دارکول‌ها را باید در ردیف ابزا‌هایی دسته‌بندی کرد که نوعی سند تاریخی هم به حساب می‌آیند و در برخی مناطق غربی ایران و در شرق تهران هنوز هم به‌طور پراکنده از آنها استفاده می‌کنند. ژوله در این‌باره می‌گوید: «دارکول‌ها قدمت هزارساله دارند و سند سابقه هزارساله قالیبافی در محدوده جغرافیایی امروز تهران به حساب می‌آیند. چنین ابزاری تا ۳۰ سال قبل در خانه‌های روستایی شهر‌های غرب کشور و روستا‌های اطراف تهران وجود داشت، اما امروز کمتر نشانی از آن باقی مانده است.»

بسیاری از کارشناسان حوزه فرش معتقدند قدمت قالیبافی در جغرافیای فعلی تهران به ۳ هزار سال قبل برمی‌گردد، اما ابزار‌ها و نشانه‌هایی که این دیرینگی را اثبات می‌کنند با گذشت زمان از بین رفته‌اند. دارکول تنها ابزاری به حساب می‌آید که دست‌کم پیشینه هزارساله قالیبافی در جغرافیای فعلی تهران را اثبات می‌کند.

ژوله معتقد است با گذشت سده‌های طولانی هیچ اثری از قالی‌های هزارساله تهران هم باقی نمانده و یافته‌های پژوهشگران و باستان‌شناسان در تپه‌های قیطریه و بقایای دارکول‌ها را باید تنها اسناد تاریخی قالیبافی در جغرافیای فعلی تهران دانست.

منبع: همشهری آنلاین


12070515
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یک تهران‌پژوه گفت: برخی خوبی‌های فرهنگ طهران قدیم به روزگار فعلی و نسل جدید منتقل نشده است و در معرض فراموشی است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کاربران فضای مجازی با انتشار توییت‌هایی نسبت به نماز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ واکنش نشان دادند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های ضد انقلاب که همواره دشمنی خود را به ایرانیان ثابت کردند، اینبار هم دست از دشمنی برنداشتند و هم پیمان با رژیم صهیونیستی و بر ضد مردم و کشور ایران سخن پراکنی کردند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» علیرغم اخبار کذب و دروغین منتشر شده درباره اتفاقات اخیر در منطقه، حضور به‌موقع رسانه ملی در میدان رسانه‌ای ترفند‌های رسانه‌های وابسته به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی را شکست داد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نبرد بین رژیم صهیونیستی، آمریکا، برخی کشور‌های غربی و عربی در یک طرف و ایران و متحدانش در طرف دیگر، هم در شکل و هم در محتوا، دچار تغییرات جدی شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نقش سید هاشم صفی الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی در فعالیت‌های جهادی حزب الله پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به نقش سید هاشم صفی الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی در فعالیت‌های جهادی حزب الله پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت میان نامزد‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در ایالت‌های میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا و کارولینای شمالی بسیار نزدیک است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات موشکی موفق سپاه پاسداران با نام وعده صادق (۲) بیانگر اقتدار نظام اسلامی ایران است که نقطه عطفی برای از بین بردن رژیم صهیونیستی و حامیان جنایتکارش به شمار می‌رود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «پلیس جوان» یکی از متفاوت‌ترین ملودی‌های کارن همایونفر در معرفی یک سریال پلیسی جنایی است که در دهه هشتاد با تمام افت و خیزهایش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است