وبگردی 10:55 - 16 تیر 1403
امام صادق(ع) در یکی از روایات توصیه می‌کنند: آنچه را خدا به تو بخشیده ملک خود ندانید، تدبیر امور به خدا بسپارید و تمام وقت خود را صرف امور خدا و ترک نواهی کنید.

بنده واقعی از نگاه امام صادق(ع) چه کسی است؟

یکی از اصحاب امام صادق (ع) از ایشان سوال می‌کنند: حقیقت بندگی چیست؟

قُلْتُ یا شَرِیفُ فَقَالَ قُلْ یا أَبَا عَبْدِ اللهِ؛ قُلْتُ یا أَبَا عَبْدِ اللهِ، مَا حَقِیقَةُ الْعُبُودِیةِ؟ ...

گفتم:‌ای شریف! فرمود:بگو: یا أباعبدالله، گفتم: یا اباعبدالله! حقیقت بندگی چیست؟ فرمود: به سه چیز است:

اول اینکه بنده آنچه را خدا به او بخشیده ملک خود نداند، زیرا بندگان مالک نیستند، بلکه مال را از آن خدا می‌بینند، و هر کجا خدا فرمان داد مصرفش می‌کنند.

دوم اینکه: بنده تدبیر امور خودش را نمی‌کند.

سوم اینکه: تمام وقت خود را صرف انجام اوامر خدا و ترک نواهی او کند.

بنابراین، هرگاه بنده چیزی را که خدا به او بخشیده ملک خود نداند، انفاقش در راه خدا بر وی آسان گردد و هرگاه تدبیر امورش را به دست مدبّر واقعی سپرد، سختی‌های دنیا برایش آسان شود و هر گاه بنده به امر و نهی خدا گردن نهاد، هیچ‌گاه با مردم جدال نمی‌کند و به آنان فخر نمی‌فروشد.

هرگاه خداوند به بنده این سه خصلت را عطا فرمود، دنیا و شیطان و مردم در نظرش خوار می‌شود و به خاطر مال جمع کردن و فخر فروشی به دنبال دنیا نمی‌رود و از مردم عزّت و مقام نمی‌طلبد و اوقاتش را هدر نمی‌دهد.

این اوّلین درجه پرهیزگاران است، خداوند متعال می‌فرماید: «جهان آخرت را برای کسانی مهیا کردیم که در روی زمین دنبال مقام‌پرستی نرفته و مرتکب فساد نشده باشند و پایان نیک برای پرهیزگاران است».

منبع: ایسنا


12070481
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یک تهران‌پژوه گفت: برخی خوبی‌های فرهنگ طهران قدیم به روزگار فعلی و نسل جدید منتقل نشده است و در معرض فراموشی است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کاربران فضای مجازی با انتشار توییت‌هایی نسبت به نماز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ واکنش نشان دادند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های ضد انقلاب که همواره دشمنی خود را به ایرانیان ثابت کردند، اینبار هم دست از دشمنی برنداشتند و هم پیمان با رژیم صهیونیستی و بر ضد مردم و کشور ایران سخن پراکنی کردند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» علیرغم اخبار کذب و دروغین منتشر شده درباره اتفاقات اخیر در منطقه، حضور به‌موقع رسانه ملی در میدان رسانه‌ای ترفند‌های رسانه‌های وابسته به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی را شکست داد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نبرد بین رژیم صهیونیستی، آمریکا، برخی کشور‌های غربی و عربی در یک طرف و ایران و متحدانش در طرف دیگر، هم در شکل و هم در محتوا، دچار تغییرات جدی شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نقش سید هاشم صفی الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی در فعالیت‌های جهادی حزب الله پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به نقش سید هاشم صفی الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی در فعالیت‌های جهادی حزب الله پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت میان نامزد‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در ایالت‌های میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا و کارولینای شمالی بسیار نزدیک است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات موشکی موفق سپاه پاسداران با نام وعده صادق (۲) بیانگر اقتدار نظام اسلامی ایران است که نقطه عطفی برای از بین بردن رژیم صهیونیستی و حامیان جنایتکارش به شمار می‌رود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «پلیس جوان» یکی از متفاوت‌ترین ملودی‌های کارن همایونفر در معرفی یک سریال پلیسی جنایی است که در دهه هشتاد با تمام افت و خیزهایش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است