بین‌الملل 09:03 - 15 مهر 1403
جنبش انصارالله یمن از زمان آغاز جنگ در غزه، با انجام حدود ۱۳۰ حمله به اهداف صهیونیستی در آبراه حیاتی دریای سرخ بر تداوم راه مقاومت و حمایت از فلسطین تاکید کرد.

انصارالله یمن ادامه دهنده راه مقاومت فلسطین در دریای سرخ

شش هفته پس از آنکه حماس در اکتبر  سال میلادی گذشته مرگبارترین حمله به اسرائیل را در تاریخ این رژیم آغاز کرد، متحدان یمنی این جنبش فلسطینی کنترل یک کشتی باری متعلق به انگلیس را در دریای سرخ به دست گرفتند.

بعد از حزب‌الله در جنوب لبنان، یمن دومین جبهه‌ای بود که بلافاصله برای حمایت از مردم غزه و با هدف تحت فشار قرار دادن اشغالگران جهت توقف تجاوزات و محاصره علیه نوار غزه، وارد میدان شد و حملات مستقیم به منافع صهیونیست‌ها را آغاز کرد. تحت کنترل درآوردن جسورانه نفتکش «گلکسی لیدر» توسط رزمندگان انصارالله یمن آغاز کمپین حملات مداوم موشکی و پهپادی علیه کشتی‌های تجاری متعلق به صهیونیست ها و حامیان آنها در یکی از مهم‌ترین مسیر‌های تجاری جهان است. 

از آن پس کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی نیز تبدیل به هدفی مشروع برای نیرو‌های مسلح یمن شدند و مردم و رهبری یمن بار‌ها تاکید کرده‌اند هیچ تهدید و اقدام خصمانه‌ای از جانب دشمنان، موضع یمنی‌ها در حمایت از مردم فلسطین را تغییر نخواهد داد.

انصارالله یمن چندین عملیات مهم در حمایت از مردم غزه انجام داد که یکی از آنها کنترل نفتکش«گلکسی لیدر» بود. انصارالله پس از کنترل این نفتکش جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) را روی این کشتی اسرائیلی برگزار کرد. بعدا عملیات علیه کشتی تیوتر را با یک قایق انفجاری و دو موشک بالستیک و چندین فروند پهپاد انجام داد و این کشتی را غرق کرد که به شدت موجب خشم انگلیس شد. 

کشتی ترنس ورلد نَویگیتر که با پرچم کشور لیبریا به مقصد اراضی اشغالی در حال حرکت در دریای سرخ بود هدف بعدی انصارالله بود که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. 

کشتی یونانی سونیون در دریای سرخ یکی از مهمترین اهداف انصارالله بود. این کشتی پس از آن هدف قرار گرفت که شرکت مالک آن تصمیم گرفت ممنوعیت ورود به بنادر فسلطین اشغالی را زیر پا بگذارد.

حمله انصارالله صرفا به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ نبود. این جنبش در عملیات‌های متعدد چندین پهپاد گرانقیمت آمریکایی را نیز سرنگون کرد. 

رزمندگان جنبش انصارالله یمن تاکنون میلیون‌ها دلار با سرنگون کردن پهپاد «جنرال اتمیکس ام کیو ۹ ریپر» پهپاد منتخب پنتاگون، به ارتش آمریکا خسارت زده اند. بنابر اعلام رسانه‌های یمنی، آخرین بار ماه گذشته (سپتامبر) بود که انصارالله یک ام کیو ۹ ریپر را در حالی که مشغول جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بر فراز استان مارب در مرکز یمن بود، سرنگون کرد.

تحریم های آمریکا و غرب علیه انصارالله

آمریکا و انگلیس در مقابل این حمایت های جسورانه یمن از فلسطین، با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) اعلام کرد تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا به دلیل حملات حوثی‌ها (انصارالله) یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ علیه این گروه اعمال کرده است، از امروز وارد مرحله اجرایی شد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲) در پی اجرای دور جدید تحریم‌ها علیه انصارالله یمن از سوی وزارت خزانه داری این کشور، این جنبش را گروه تروریستی جهانی اعلام کرد.

این اقدام در حالی انجام شد که دردولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۱ و با هدف تسهیل در مذاکرات صلح یمن، نام جنبش انصارالله را از فهرست تروریستی واشنگتن خارج کرده بود.

 

این تحریم‌ها یمن را در حمایت از فلسطین و غزه مصمم‌تر کرد. به گونه‌ای انصارالله با موشک‌های بالستیک ما فوق صوت و قدس ۵ اراضی اشغالی را هدف قرار داد. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در تشریح حمله موشکی به اراضی اشغالی اعلام کرد یگان موشکی یمن یک عملیات نظامی کیفی را با هدف قرار دادن یک پایگاه نظامی دشمن اسرائیلی در منطقه یافا در فلسطین اشغالی انجام داد که دشمن در رهگیری و مقابله با آن ناکام ماند. از آن پس حملات انصارالله به اراضی اشغالی تشدید شد. هرچند رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکایی و انگلیسی اش مناطقی از یمن را هدف قرار دادند ولی انصارالله را از آرمان خود در دفاع از غزه مایوس نکرد.

جنبش حماس ضمن تمجید از حملات انصارالله یمن به اراضی اشغالی از برادران یمنی خود تشکر کرد. «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن در این راستا پیام ویژه‌ای از سوی «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس دریافت کرد.


بیشتر بخوانید:

سنوار خطاب به الحوثی پس از حمله موشکی انصار الله: برای جنگ فرسایشی طولانی آماده‌ایم


مهمترین آبراه دریایی جهان در کنترل انصارالله

در حالی که جنگ غزه به اولین سالگرد خود در ۷ اکتبر نزدیک می‌شود، حملات انصارالله یمن همچنان حمل و نقل تجاری دریایی را مختل می‌کند و آسیب پذیری زنجیره‌های تامین را که ستون فقرات تجارت بین المللی را تشکیل می‌دهند، آشکار می‌کند.

هرچند یک ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی ایالات متحده توانسته است تعدادی از حملات انصارالله را خنثی کند، کشتی‌های تجاری همچنان مورد هدف قرار می‌گیرند و شرکت‌های کشتی رانی در استفاده از این آبراه مهم مردد هستند. شرایط کنونی این احتمال را افزایش می‌دهد که تا زمانی که درگیری‌ها در خاورمیانه ادامه دارد، تجارت همچنان آسیب ببیند. اتحادیه اروپا نیز یک ماموریت دریایی در دریای سرخ موسوم به «آسپیدس» تشکیل داد و مدعی شد که هدف از این عملیات فقط دفاعی است ولی توانایی چندانی در برابر انصارالله نشان نداد.

حملات انصارالله در دریای سرخ

ماجو جورج، استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه RMIT ویتنام، به الجزیره گفت: «تا زمانی که یک توافق صلح گسترده‌تر حاصل نشود، بعید است خطرات در دریای سرخ به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در این میان، انتظار می‌رود که شرکت‌های کشتیرانی از تردد در دریای سرخ اجتناب کرده و مسیر‌های امن‌تر، اما پرهزینه‌تر را جایگزین کنند.»

بر اساس اطلاعات سازمان غیرانتفاعی مکان و رویداد درگیری مسلحانه (ACLED)، انصارالله از آغاز جنگ تا ۲۰ سپتامبر ۱۳۰ حمله را در دریای سرخ انجام دادند.

بیشتر حملات به کشتی‌های تجاری به مقصد اراضی اشغالی انجام شد، برخی از آنها اسرائیلی یا کشتی‌های نظامی آمریکا بودند. این گروه یمنی گفته است که هر کشتی مرتبط با اسرائیل یا متحدانش را هدف می‌داند و حملات خود را تا زمانی که اسرائیل به غزه حمله کند، ادامه می‌دهد. 


بیشتر بخوانید:

بلومبرگ: آمریکا در حال شکست‌خوردن از یمن در دریای سرخ است

کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ


استیگ جارل هانسن، دانشیار دانشگاه علوم زیستی نروژ، گفت: «اگرچه تعداد کشتی‌های مورد هدف نسبت به حجم ترافیک کم است، اما استراتژی حوثی‌ها (انصارالله) در افزایش هزینه‌های حمل و نقل، از جمله بیمه و پرداخت هزینه برای ملوانانی که در مناطق پرخطر کار می‌کنند، مؤثر بوده است. 

این استاد دانشگاه گفت که میزان موفقیت حملات حوثی‌ها پایین است، اما نیازی به ضربه دقیق ندارند، تا زمانی که بتوانند بازیگران بین‌المللی را بترسانند، به پیروزی دست یافته‌اند، زیرا قیمت‌های بیمه را افزایش می‌دهند و در نتیجه باعث افزایش هزینه‌ها در سراسر جهان می‌شوند. 

ترافیک دریایی در کانال سوئز، که دریای سرخ و مدیترانه را به هم متصل می‌کند و ۱۰ تا ۱۵ درصد تجارت جهانی را قبل از جنگ به دوش می‌کشید، به شدت کاهش یافته است، زیرا شرکت‌های کشتیرانی به سمت تغییر مسیر تردد کشتی‌ها در دماغه جنوبی آفریقا رفته‌اند.

طبق گزارش پورت واچ PortWatch، پایگاه داده‌ای که صندوق بین المللی پول با همکاری دانشگاه آکسفورد اداره می‌کند، تا اواسط سپتامبر، میانگین ترانزیت روزانه از طریق کانال سوئز به ۲۹ مورد رسید، در حالی که در اکتبر گذشته حدود ۸۰ مورد بود. براساس این گزارش در مدت مشابه، متوسط ​​حجم تجارت روزانه از حدود ۴.۸۹ میلیون تن متریک به ۱.۳۶ میلیون تن متریک کاهش یافت.

آنا ناگورنی، کارشناس تدارکات و زنجیره‌های تامین در دانشکده مدیریت ایزنبرگ گفت: «بدیهی است که حملات باید متوقف شوند. کانال سوئز که بیش از ۱۵۰ سال پیش ساخته شده است، یک حلقه از زنجیره تامین حیاتی برای شبکه تجارت جهانی است و پیامد‌های جانبی زیادی دارد، از جمله مصر که درآمد کمتری دریافت می‌کند. بدون مسیر‌های حمل و نقل کارآمد، ایمن و مقرون به صرفه، اختلالات تجارت با تاخیر‌ها و هزینه‌های اضافی ادامه خواهد یافت.»

برای خطوط کشتیرانی، تغییر مسیر تجارت در اطراف دماغه «امید خوب» در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا، زمان ترانزیت را ۱۰ تا ۱۴ روز افزایش داده و نرخ حمل و نقل را در دوره‌های خاصی در سال گذشته تا سه برابر افزایش داده است. این تغییر مسیر تقریباً یک میلیون دلار هزینه سوخت اضافی در هر سفر را به همراه دارد. افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز تهدیدی برای افزایش هزینه‌های کالا‌های روزمره است.

کانال سوئز

موسسه تحقیقاتی جی پی مورگان در فوریه ۲۰۲۴ تخمین زد که اختلالات در دریای سرخ می‌تواند ۰.۷ درصد به تورم کالا‌های اصلی جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ اضافه کند. مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در لندن، نیز تخمین زده است که اگر کاهش تردد کانال سوئز قبل از پایان سال جاری حل نشود، تورم جهانی ممکن است ۰.۱۸ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۰.۲۳ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. 

به باور کارشناسان حملات هوایی ایالات متحده و انگلیس به اهداف انصارالله در یمن بیشتر «نمادین» بود تا واقعی و دولت‌ها بهتر است توانایی‌های خود را برای رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌ها در آبراه افزایش دهند. هرچند این اقدامات نیز انصارالله را نمی‌ترساند و به حملات به اهداف صهیونیستی و حامیان آن در حمایت از محور مقاومت و به ویژه غزه و فلسطین ادامه خواهد داد.

ترجمه و گردآوری: اعظم پورکند


12101090
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» طبق گزارش خبرنگار الجزیره با تشدید جنگ در لبنان بسیاری از مردم نواحی جنوبی برای فرار از جنگ به سمت پایتخت حرکت می‌کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر کره شمالی در تمرین دانشجویان فارغ التحصیل یک آکادمی نظامی با شلیک مستقیم توپخانه شرکت کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» استاد دانشگاه آمریکا معتقد است سیاست‌های صهیونیستی دقیقا دیکته شده از سیاست‌های نسل‌کشی نازی‌ها است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نشریه «فارن افرز» به تشریح عملکرد اشتباه کابینه افراط‌گرای بنیامین نتانیاهو در حمله غیرقانونی به غزه و افزایش تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه پرداخت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته واشنگتن پست، موساد به مدت ۹ سال از طریق پیجر‌هایی که به سفارش اسرائیل مونتاژ شده بود از حزب الله استراق سمع کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سران چین و کره شمالی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک بر توسعه مناسبات پکن - پیونگ یانگ تاکید کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از معترضان به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، همزمان با تجمعی که اطراف کاخ سفید برگزار شده بود خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش انصارالله یمن از زمان آغاز جنگ در غزه، با انجام حدود ۱۳۰ حمله به اهداف صهیونیستی در آبراه حیاتی دریای سرخ بر تداوم راه مقاومت و حمایت از فلسطین تاکید کرد.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» رسانه ها و کارشناسان صهیونیست با اشاره به اینکه حمله پهپادی چند روز قبل مقاومت عراق ، تلفات سنگینی در ارتش اسرائیل برجای گذاشت، تاکید کردند که گروه های عراقی تبدیل به چالش جدیدی برای تل آویو شده اند و پیچیدگی زیادی در برخورد با آنها وجود دا...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی به استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های آغشته به اورانیوم در غزه و لبنان و تاثیر آن بر مردم پرداخت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است